Controlerende taak van de Tweede Kamer
De Tweede Kamer heeft als taak om het kabinet te controleren. Hiervoor heeft de Tweede Kamer verschillende instrumenten, zoals het motierecht en het recht van enquête. In deze werkvorm ontdekken de leerlingen op welke manieren de Tweede Kamer het kabinet in verschillende situaties kan controleren. Tot slot nemen de leerlingen zelf de rol aan van Tweede Kamerlid en schrijven zij een motie aan het kabinet.
Uitleg
Leg uit dat de leerlingen gaan uitzoeken hoe de Tweede Kamer het kabinet controleert. Ze gaan daarbij kijken naar een aantal situaties. Welk machtsmiddel mag de Tweede Kamer in die situatie gebruiken? Vervolgens passen de leerlingen één van de meest gebruikte machtsmiddelen zelf toe: het indienen van een motie.
Downloads
-
Handleiding Controlerende taak van de Tweede Kamer
De handleiding van de werkvorm Controlerende taak van de Tweede Kamer, inclusief antwoordbladen
-
Werkblad A Controlerende taak van de Tweede Kamer
Werkblad A van de werkvorm Controlerende taak van de Tweede Kamer
-
Werkblad B Controlerende taak van de Tweede Kamer
Werkblad B van de werkvorm Controlerende taak van de Tweede Kamer
Meer werkvormen
Regels voor Kamerleden
In deze werkvorm debatteren de leerlingen over vier stellingen waarin de regels van de Tweede Kamer ter discussie worden gesteld. Moeten de regels voor Kamerleden hetzelfde blijven, of moeten ze veranderen? Ondertussen leren ze over de werkzaamheden van een Tweede Kamerlid.
Formatiespel
Na de verkiezingen is het tijd voor de formatie: er moet een nieuw kabinet komen. Onderhandelingen voor een nieuw kabinet nemen vaak veel tijd in beslag. Soms zijn kiezers teleurgesteld omdat beloften uit de verkiezingsprogramma’s niet worden nagekomen. Omdat de partijen moeten samenwerken, moeten ze echter onderhandelen en compromissen sluiten. In dit onderhandelingsspel ervaren de leerlingen hoe dat gaat.
Interactief Krachtenveld
Het Krachtenveld is een schematische weergave van het Nederlandse politieke stelsel. Met hokjes, kleuren en pijlen is aangegeven hoe de verschillende instituties zich tot elkaar verhouden en elkaar beïnvloeden. In deze werkvorm vullen de leerlingen de instituties in op de juiste plek in het Krachtenveld.
FAQ
Voor meer uitleg en antwoorden op uw vragen kunt u terecht in onze FAQ.
Naar de FAQ