Leerlingen kiezen een casus en bestuderen de daarbij behorende nieuwsberichten en verslagen van de Kamer.


  • Leerdoel: Leerlingen leren hoe een maatschappelijk probleem in de Kamer wordt behandeld en hoe de wetgeving daarover tot stand komt.
  • Niveau: HAVO/VWO
  • Duur: 45 min

Uitleg

Leerlingen kunnen kiezen uit de volgende casussen:

  • Kinderpardon
  • Vuurwerkverbod
  • Filmen van ongelukken
  • Reclame voor tabak

 

Uitleg

Leg uit dat de leerlingen gaan uitzoeken hoe een probleem in de Tweede Kamer wordt behandeld en hoe daar over vergaderd wordt. Ze gaan daarbij kiezen uit vier verschillende casussen en uitzoeken of en hoe het probleem is opgelost.

 

 

Casus Kiezen

Laat leerlingen een casus kiezen, geef het bijbehorende werkblad (1 per leerling) en laat ze de stappen op het werkblad doorlopen. Daarbij moeten ze gebruikmaken van internet. Tip: De leerlingen kunnen kiezen op basis van de casustitels. Of lees bijv. ook de titels van de nieuwsberichten voor (onder het kopje ‘Wat is het probleem?’), om wat meer context te geven).

 

Opdracht maken

Help leerlingen met de opdracht. Vooral tijdens het lezen van een wetsvoorstel of de verslagen van de Tweede Kamer kan het moeilijk zijn de ambtelijke taal te snappen.

 

Bespreking

Bespreek aan het einde van de opdracht welke oplossingen leerlingen hebben gevonden. Vragen die je hierbij kunt stellen:

  • Welke oplossing is er voor het probleem gekomen?
  • Wat is er in de media over geschreven?
  • Wat vond je het meest opvallend aan de manier waarop het in de Tweede Kamer is behandeld?
  • Is je nog iets opgevallen aan de oplossing?

Downloads

Meer werkvormen

FAQ

Voor meer uitleg en antwoorden op uw vragen kunt u terecht in onze FAQ.
Naar de FAQ