Leerlingen kiezen een casus en bestuderen de daarbij behorende nieuwsberichten en verslagen van de Kamer. Ze kiezen uit vier verschillende casussen (kinderpardon, vuurwerkverbod, filmen van ongelukken, reclame voor tabak) en zoeken uit of en hoe het probleem is opgelost.
Leg uit dat de leerlingen gaan uitzoeken hoe een probleem in de Tweede Kamer wordt behandeld en hoe daar over vergaderd wordt. Ze gaan daarbij kiezen uit vier verschillende casussen en uitzoeken of en hoe het probleem is opgelost.
In de handleiding vindt u een stappenplan om deze werkvorm in de klas te spelen. De handleiding en werkbladen van deze werkvorm zijn hieronder te downloaden.
In deze video volgt een korte uitleg van de werkvorm en de verschillende stappen.
Leerlingen kunnen kiezen uit de volgende casussen:
Hoe werkt de Tweede Kamer? Wat houdt het begrip ‘polderen’ in? Met deze films kun je het eenvoudig uitleggen aan je klas.
De klas debatteert zoals in de Tweede Kamer gebruikelijk is. De debaters kruipen in de huid van een politicus en verdedigen hun standpunt. Een debat over een wetsvoorstel zoals dat in de Tweede Kamer wordt gevoerd, leent zich uitstekend voor simulatie.
U kunt gedurende de politieke week de leerlingen in groepjes laten nadenken over verschillende maatschappelijke onderwerpen en een debat laten voorbereiden. De politieke week eindigt dan met een plenair Kamerdebat of enkele plenaire debatten en één of meer stemmingen. Gedurende de week wordt dat debat (of worden die debatten) voorbereid. Leerlingen zijn lid van een fractie (met een virtuele of een echte naam) en kiezen of krijgen aan het begin van de week een specialisme.
Voor meer uitleg en antwoorden op uw vragen kunt u terecht in onze FAQ.
Naar de FAQ