De klas debatteert zoals in de Tweede Kamer gebruikelijk is. De debaters kruipen in de huid van een politicus en verdedigen hun standpunt. Een debat over een wetsvoorstel zoals dat in de Tweede Kamer wordt gevoerd, leent zich uitstekend voor simulatie.
Hoe leg je democratie en politiek uit in de klas? Een goede methode is door in debat te gaan. Door te debatteren ervaren leerlingen zelf hoe de parlementaire democratie werkt. Een debat biedt bovendien een kapstok om politieke onderwerpen in de klas te behandelen en de politieke bewustwording bij leerlingen te vergroten. Het stimuleert leerlingen na te denken over belangrijke thema’s, daar een mening over te vormen en die helder en duidelijk kenbaar te maken.
Het debat zoals dat in de Tweede Kamer wordt gevoerd, leent zich uitstekend voor simulatie. De spreker achter het spreekgestoelte zet zijn of haar standpunt uiteen. De Kamerleden mogen de spreker onderbreken voor een korte vraag om meer duidelijkheid te krijgen, interrumperen heet dat. Elke partij mag aan het woord komen. Over de voorstellen, veranderingen daarop (amendementen) en oproepen aan de regering (moties) wordt later gestemd. Dan kruipen de debaters in de huid van een politicus en verdedigen hun standpunt in de fictieve vergaderzaal. De andere debaters mogen interrumperen. Een spreker krijgt altijd maar een paar minuten spreektijd om herhaling te voorkomen. De voorzitter van het debat beslist wie het woord krijgt, net als de Voorzitter van de Tweede Kamer.
Stap 1: Verzamel het materiaal
Stap 2: Kies een onderwerp
Stap 3: richt het lokaal in
Stap 4: deel het materiaal uit
Stap 5: bekijk de filmpjes
Stap 6: aandachtspunten tijdens het debat
Stap 7: bespreek het debat na
1: De regels
Drie dingen die je als fractie mag doen
Motie indienen
Amendement indienen
Voorbereiding: fractieoverleg
Het Debat
Reacties
Stemming
Debattips
Argumenten
Voorbeelden
Vergelijken
Vragen
Oplossingen
Stemmen
Het Krachtenveld is een schematische weergave van het Nederlandse politieke stelsel. Met hokjes, kleuren en pijlen is aangegeven hoe de verschillende instituties zich tot elkaar verhouden en elkaar beïnvloeden. In deze werkvorm vullen de leerlingen de instituties in op de juiste plek in het Krachtenveld.
Leerlingen kiezen een casus en bestuderen de daarbij behorende nieuwsberichten en verslagen van de Kamer. Ze kiezen uit vier verschillende casussen (kinderpardon, vuurwerkverbod, filmen van ongelukken, reclame voor tabak) en zoeken uit of en hoe het probleem is opgelost.
Tijdens het dagprogramma of halve dagprogramma van ProDemos maken leerlingen op een aantrekkelijke en laagdrempelige wijze kennis met de wereld van de politiek en democratie. Ze gaan met elkaar in debat in het ProDemos-parlement, leren over democratische normen en waarden in het DemocratieLAB en nog veel meer.
Voor meer uitleg en antwoorden op uw vragen kunt u terecht in onze FAQ.
Naar de FAQ