BvV_20180927_Kamervragen_34 web

Tijdens het dagprogramma of halve dagprogramma van ProDemos maken leerlingen op een aantrekkelijke en laagdrempelige wijze kennis met de wereld van de politiek en democratie. Ze gaan met elkaar in debat in het ProDemos-parlement, leren over democratische normen en waarden in het DemocratieLAB en nog veel meer.


  • Leerdoel: Leerlingen ervaren de werking van de democratische rechtsstaat en het Binnenhof. Politiek wordt onderdeel van de belevingswereld van jongeren.
  • Niveau: HAVO/VWO, VMBO
  • Duur: 1/2-1 dag

Meer werkvormen

Regels voor Kamerleden

In deze werkvorm debatteren de leerlingen over vier stellingen waarin de regels van de Tweede Kamer ter
discussie worden gesteld. Moeten de regels voor Kamerleden hetzelfde blijven, of moeten ze veranderen?
Ondertussen leren ze over de werkzaamheden van een Tweede Kamerlid.

Rollenspel stemleeftijd naar 16 jaar

Rollenspel stemleeftijd naar 16 jaar is een korte werkvorm waarin de leerlingen in de setting van een talkshow kennis maken met zes argumenten voor en tegen het verlagen van de stemleeftijd naar 16 jaar. Daarna mogen de overige leerlingen als Tweede Kamerleden stemmen over het wetsvoorstel.

Politieke Week

U kunt gedurende de politieke week de leerlingen in groepjes laten nadenken over verschillende maatschappelijke onderwerpen en een debat laten voorbereiden. De politieke week eindigt dan met een plenair Kamerdebat of enkele plenaire debatten en één of meer stemmingen. Gedurende de week wordt dat debat (of worden die debatten) voorbereid. Leerlingen zijn lid van een fractie (met een virtuele of een echte naam) en kiezen of krijgen aan het begin van de week een specialisme.

FAQ

Voor meer uitleg en antwoorden op uw vragen kunt u terecht in onze FAQ.
Naar de FAQ