BvV_20180927_Kamervragen_34 web

Tijdens het dagprogramma of halve dagprogramma van ProDemos maken leerlingen op een aantrekkelijke en laagdrempelige wijze kennis met de wereld van de politiek en democratie. Ze gaan met elkaar in debat in het ProDemos-parlement, leren over democratische normen en waarden in het DemocratieLAB en nog veel meer.


  • Leerdoel: Leerlingen ervaren de werking van de democratische rechtsstaat en het Binnenhof. Politiek wordt onderdeel van de belevingswereld van jongeren.
  • Niveau: HAVO/VWO, VMBO
  • Duur: 1/2-1 dag

Meer werkvormen

Tweede Kamer Toekomststellingen

Dit is een stemhulp voor de toekomst van de Tweede Kamer. De docent projecteert het filmpje met de stelling op het bord. De leerlingen gaan daarna op de goede plek staan. Daarna vullen ze hun stellingenformulier in. Aan het einde zien ze wat hun uitslag is. Hoe zien zij de toekomst van de Tweede Kamer? 

Maatschappelijk Probleem

Leerlingen kiezen een casus en bestuderen de daarbij behorende nieuwsberichten en verslagen van de Kamer. Ze kiezen uit vier verschillende casussen (kinderpardon, vuurwerkverbod, filmen van ongelukken, reclame voor tabak) en zoeken uit of en hoe het probleem is opgelost.

Regels voor Kamerleden

In deze werkvorm debatteren de leerlingen over vier stellingen waarin de regels van de Tweede Kamer ter
discussie worden gesteld. Moeten de regels voor Kamerleden hetzelfde blijven, of moeten ze veranderen?
Ondertussen leren ze over de werkzaamheden van een Tweede Kamerlid.

FAQ

Voor meer uitleg en antwoorden op uw vragen kunt u terecht in onze FAQ.
Naar de FAQ