Tijdens het dagprogramma of halve dagprogramma van ProDemos maken leerlingen op een aantrekkelijke en laagdrempelige wijze kennis met de wereld van de politiek en democratie. Ze gaan met elkaar in debat in het ProDemos-parlement, leren over democratische normen en waarden in het DemocratieLAB en nog veel meer.
Dit is een stemhulp voor de toekomst van de Tweede Kamer. De docent projecteert het filmpje met de stelling op het bord. De leerlingen gaan daarna op de goede plek staan. Daarna vullen ze hun stellingenformulier in. Aan het einde zien ze wat hun uitslag is. Hoe zien zij de toekomst van de Tweede Kamer?
Leerlingen kiezen een casus en bestuderen de daarbij behorende nieuwsberichten en verslagen van de Kamer. Ze kiezen uit vier verschillende casussen (kinderpardon, vuurwerkverbod, filmen van ongelukken, reclame voor tabak) en zoeken uit of en hoe het probleem is opgelost.
In deze werkvorm debatteren de leerlingen over vier stellingen waarin de regels van de Tweede Kamer ter
discussie worden gesteld. Moeten de regels voor Kamerleden hetzelfde blijven, of moeten ze veranderen?
Ondertussen leren ze over de werkzaamheden van een Tweede Kamerlid.
Voor meer uitleg en antwoorden op uw vragen kunt u terecht in onze FAQ.
Naar de FAQ