BvV_20180927_Kamervragen_34 web

Tijdens het dagprogramma of halve dagprogramma van ProDemos maken leerlingen op een aantrekkelijke en laagdrempelige wijze kennis met de wereld van de politiek en democratie. Ze gaan met elkaar in debat in het ProDemos-parlement, leren over democratische normen en waarden in het DemocratieLAB en nog veel meer.


  • Leerdoel: Leerlingen ervaren de werking van de democratische rechtsstaat en het Binnenhof. Politiek wordt onderdeel van de belevingswereld van jongeren.
  • Niveau: HAVO/VWO, VMBO
  • Duur: 1/2-1 dag

Meer werkvormen

Rollenspel stemleeftijd naar 16 jaar

Rollenspel stemleeftijd naar 16 jaar is een korte werkvorm waarin de leerlingen in de setting van een talkshow kennis maken met zes argumenten voor en tegen het verlagen van de stemleeftijd naar 16 jaar. Daarna mogen de overige leerlingen als Tweede Kamerleden stemmen over het wetsvoorstel.

Formatiespel

Na de verkiezingen is het tijd voor de formatie: er moet een nieuw kabinet komen. Onderhandelingen voor een nieuw kabinet nemen vaak veel tijd in beslag. Soms zijn kiezers teleurgesteld omdat beloften uit de verkiezingsprogramma’s niet worden nagekomen. Omdat de partijen moeten samenwerken, moeten ze echter onderhandelen en compromissen sluiten. In dit onderhandelingsspel ervaren de leerlingen hoe dat gaat.

Maatschappelijk Probleem

Leerlingen kiezen een casus en bestuderen de daarbij behorende nieuwsberichten en verslagen van de Kamer. Ze kiezen uit vier verschillende casussen (kinderpardon, vuurwerkverbod, filmen van ongelukken, reclame voor tabak) en zoeken uit of en hoe het probleem is opgelost.

FAQ

Voor meer uitleg en antwoorden op uw vragen kunt u terecht in onze FAQ.
Naar de FAQ