BvV_20180927_Kamervragen_34 web

Tijdens het dagprogramma of halve dagprogramma van ProDemos maken leerlingen op een aantrekkelijke en laagdrempelige wijze kennis met de wereld van de politiek en democratie. Ze gaan met elkaar in debat in het ProDemos-parlement, leren over democratische normen en waarden in het DemocratieLAB en nog veel meer.


  • Leerdoel: Leerlingen ervaren de werking van de democratische rechtsstaat en het Binnenhof. Politiek wordt onderdeel van de belevingswereld van jongeren.
  • Niveau: HAVO/VWO, VMBO
  • Duur: 1/2-1 dag

Meer Weten

Kamervragen

Met de klas in gesprek met Tweede Kamerleden? ‘Kamervragen’ is een nieuw educatief programma van ProDemos. In het programma staat de rol van de Tweede Kamer in het politieke stelsel van Nederland centraal. De klas start met het bepalen van het nieuws dat de leerlingen willen behandelen met Kamerleden. Ook bedenken ze vragen die ze zelf willen stellen. Daarna bezoekt de klas de Tweede Kamer en volgt een interactieve talkshow met Tweede Kamerleden. Tijdens deze politieke talkshow mogen leerlingen hun vragen stellen en gaan ze met de Kamerleden in gesprek over de onderwerpen die zij zelf eerder op de dag hebben uitgekozen. De talkshow vindt plaats in Theater aan het Spui en is inclusief monoloog door Het Nationale Theater. Meer weten over het programma? Ga naar prodemos.nl/kamervragen.

Meer werkvormen

Films

Hoe werkt de Tweede Kamer? Wat houdt het begrip ‘polderen’ in? Met deze films kun je het eenvoudig uitleggen aan je klas.

Formatiespel

Na de verkiezingen is het tijd voor de formatie: er moet een nieuw kabinet komen. Onderhandelingen voor een nieuw kabinet nemen vaak veel tijd in beslag. Soms zijn kiezers teleurgesteld omdat beloften uit de verkiezingsprogramma’s niet worden nagekomen. Omdat de partijen moeten samenwerken, moeten ze echter onderhandelen en compromissen sluiten. In dit onderhandelingsspel ervaren de leerlingen hoe dat gaat.

Interactief Krachtenveld

Het Krachtenveld is een schematische weergave van het Nederlandse politieke stelsel. Met hokjes, kleuren en pijlen is aangegeven hoe de verschillende instituties zich tot elkaar verhouden en elkaar beïnvloeden. In deze werkvorm vullen de leerlingen de instituties in op de juiste plek in het Krachtenveld.

FAQ

Voor meer uitleg en antwoorden op uw vragen kunt u terecht in onze FAQ.
Naar de FAQ