Kamerdebat in de Klas
De klas debatteert zoals in de Tweede Kamer gebruikelijk is. De debaters kruipen in de huid van een politicus en verdedigen hun standpunt. Een debat over een wetsvoorstel zoals dat in de Tweede Kamer wordt gevoerd, leent zich uitstekend voor simulatie.
Uitleg
Hoe leg je democratie en politiek uit in de klas? Een goede methode is door in debat te gaan. Door te debatteren ervaren leerlingen zelf hoe de parlementaire democratie werkt. Een debat biedt bovendien een kapstok om politieke onderwerpen in de klas te behandelen en de politieke bewustwording bij leerlingen te vergroten. Het stimuleert leerlingen na te denken over belangrijke thema’s, daar een mening over te vormen en die helder en duidelijk kenbaar te maken.
Het debat zoals dat in de Tweede Kamer wordt gevoerd, leent zich uitstekend voor simulatie. De spreker achter het spreekgestoelte zet zijn of haar standpunt uiteen. De Kamerleden mogen de spreker onderbreken voor een korte vraag om meer duidelijkheid te krijgen, interrumperen heet dat. Elke partij mag aan het woord komen. Over de voorstellen, veranderingen daarop (amendementen) en oproepen aan de regering (moties) wordt later gestemd. Dan kruipen de debaters in de huid van een politicus en verdedigen hun standpunt in de fictieve vergaderzaal. De andere debaters mogen interrumperen. Een spreker krijgt altijd maar een paar minuten spreektijd om herhaling te voorkomen. De voorzitter van het debat beslist wie het woord krijgt, net als de Voorzitter van de Tweede Kamer.
Docenteninstructie Kamerdebat in de klas - Stap 1 en 2
Stap 1: Verzamel het materiaal
Stap 2: Kies een onderwerp
Docenteninstructie Kamerdebat in de klas - Stap 3 en 4
Stap 3: richt het lokaal in
Stap 4: deel het materiaal uit
Docenteninstructie Kamerdebat in de klas - Stap 5 en 6
Stap 5: bekijk de filmpjes
Stap 6: aandachtspunten tijdens het debat
Docenteninstructie Kamerdebat in de klas - Stap 7
Stap 7: bespreek het debat na
Leerlinginstructie Kamerdebat in de klas - 1 de regels
1: De regels
Leerlinginstructie Kamerdebat in de klas - 2 drie dingen die je als fractie mag doen
Drie dingen die je als fractie mag doen
Motie indienen
Amendement indienen
Leerlinginstructie Kamerdebat in de klas -3 voorbereiding fractieoverleg
Voorbereiding: fractieoverleg
Leerlinginstructie Kamerdebat in de klas - 4 het debat
Het Debat
Reacties
Stemming
Leerlinginstructie Kamerdebat in de klas - 5 debattips
Debattips
Argumenten
Voorbeelden
Vergelijken
Vragen
Oplossingen
Stemmen
Downloads
Meer werkvormen
Interactief Krachtenveld
Het Krachtenveld is een schematische weergave van het Nederlandse politieke stelsel. Met hokjes, kleuren en pijlen is aangegeven hoe de verschillende instituties zich tot elkaar verhouden en elkaar beïnvloeden. In deze werkvorm vullen de leerlingen de instituties in op de juiste plek in het Krachtenveld.
Regels voor Kamerleden
In deze werkvorm debatteren de leerlingen over vier stellingen waarin de regels van de Tweede Kamer ter
discussie worden gesteld. Moeten de regels voor Kamerleden hetzelfde blijven, of moeten ze veranderen?
Ondertussen leren ze over de werkzaamheden van een Tweede Kamerlid.
Maatschappelijk Probleem
Leerlingen kiezen een casus en bestuderen de daarbij behorende nieuwsberichten en verslagen van de Kamer. Ze kiezen uit vier verschillende casussen (kinderpardon, vuurwerkverbod, filmen van ongelukken, reclame voor tabak) en zoeken uit of en hoe het probleem is opgelost.
FAQ
Voor meer uitleg en antwoorden op uw vragen kunt u terecht in onze FAQ.
Naar de FAQ