Dit is een stemhulp voor de toekomst van de Tweede Kamer. De docent projecteert het filmpje met de stelling op het bord. De leerlingen gaan daarna op de goede plek staan. Daarna vullen ze hun stellingenformulier in. Aan het einde zien ze wat hun uitslag is. Hoe zien zij de toekomst van de Tweede Kamer?
1) Gebruik schilderstape om het lokaal in tweeën te verdelen.
2) Leg uit wat de leerlingen gaan doen. “Hoe vinden jullie dat de Tweede Kamer er in de toekomst uit moet zien? Moet de Tweede Kamer meer macht krijgen, de burger, de minister-president, of de Europese Unie? Daarvoor gaan we 20 stellingen behandelen bij de Tweede Kamer Toekomststellingen.”
3) Vraag de leerlingen om naar voren te komen. Deel aan elke leerling een invulformulier uit. De leerlingen moeten na elke stelling het formulier invullen.
4) Bekijk het filmpje met de eerste stelling en vraag de leerlingen om bij EENS of ONEENS te gaan staan.
5) Bekijk de andere filmpjes.
6) Vraag de leerlingen om hun uitslag te berekenen en bekijk wat de individuele uitslag en wat de uitslag van de hele klas is. Zijn er verschillen? Vraag de leerlingen of ze het eens zijn met hun uitslag.
Let op! Een leerling moet het EENS of ONEENS zijn over een stelling. Liever niet geen mening.
Bekijk het filmpje met de eerste stelling en vraag de leerlingen om bij EENS of ONEENS te gaan staan. Zet het filmpje stop na elke stelling.
Na de verkiezingen is het tijd voor de formatie: er moet een nieuw kabinet komen. Onderhandelingen voor een nieuw kabinet nemen vaak veel tijd in beslag. Soms zijn kiezers teleurgesteld omdat beloften uit de verkiezingsprogramma’s niet worden nagekomen. Omdat de partijen moeten samenwerken, moeten ze echter onderhandelen en compromissen sluiten. In dit onderhandelingsspel ervaren de leerlingen hoe dat gaat.
Rollenspel stemleeftijd naar 16 jaar is een korte werkvorm waarin de leerlingen in de setting van een talkshow kennis maken met zes argumenten voor en tegen het verlagen van de stemleeftijd naar 16 jaar. Daarna mogen de overige leerlingen als Tweede Kamerleden stemmen over het wetsvoorstel.
Voor meer uitleg en antwoorden op uw vragen kunt u terecht in onze FAQ.
Naar de FAQ